Middelbare school / voortgezet onderwijs

  • voor leerlingen van middelbare school
  • voor visueel ingestelde jongeren op het voortgezet onderwijs
  • ook bij dyslexie, AD(H)D, ASS, beelddenken en hoogbegaafdheid

Locatie training: Droomdenkers Talentcentrum, Limmen (Noord-Holland)

Lees meer over training  

Beelddenkers hebben vaak niet in de gaten dat de meeste andere mensen niet steeds van die films in hun hoofd hebben.

Op school

Voor leerlingen

Studiedag
LEREN LEREN Methode

In groepjes van 4-6 deelnemers – of 1 op 1 – kunnen leerlingen van de middelbare school deze training studievaardigheden volgen.
De leeftijd loopt uiteen van 12 tot 17 jaar. Ook versnelde leerlingen vanaf 9 jaar zijn welkom, als ze al naar het voortgezet onderwijs gaan.
Deelnemers kunnen naar VMBO gaan, mavo, havo, vwo, gymnasium. Het niveau waarop een kind of jongere beland is maakt eigenlijk niet uit, als ze zich maar herkennen in de problemen bij het leren.

Op school

De Studiedag Leren Leren Methode kan ook op locatie worden gegeven, zoals middelbare scholen. De school brengt de deelnemers aan en verzorgt de dag, de trainer van Beelddenkers Leren Leren verzorgt de training.

Neem hierover contact op  

Voor ouders en mentor

Workshop op locatie 
BEELDDENKEN, HET VISUELE LEERSYSTEEM

Een actief en informatie dagdeel over de achtergronden van het visuele leersysteem (beelddenken) en de uitwerking daarvan op het leren en studeren.

Duur: 2 tot 2,5 uur
Prijs: €550,- excl reiskosten
Max 4 personen (bijv 2 ouders, mentor en leerkracht).

Neem hierover contact op  

Voor leerkrachten en zorgmedewerkers

Workshop/studiedag (dagdeel)
Visueel leren en de LEREN LEREN Methode

Je gaat na een korte uitleg over visueel leren, praktisch aan de slag met twee (wetenschappelijk bewezen) technieken uit de LEREN LEREN Methode, waarmee het leren en (begrijpend) lezen verbetert. Een praktische en zinvolle workshop voor iedereen die jeugd wil helpen met effectief leren.

Duur: ongeveer 2,5 uur
Prijs: €750,- excl. reiskosten
Max. aantal deelnemers: 10.  Bij meer deelnemers komt er een extra trainer mee.

De school verzorgt ruimte, koffie/thee/lunch.

Neem hierover contact op  


Beelddenken in het kort

 

 


Mamma

Alle kinderen zijn eerst beelddenkers: een baby denkt aan mamma en ziet een plaatje van de mamma. Volwassenen maken baby’s duidelijk dat daar een woord bij hoort. Als een baby voor het eerst ‘mamma’ zegt, krijgt hij of zij waardering en het gehoopte resultaat. Daarmee gaat de baby inzien wat het nut is van het gebruiken van taal.

Zo leer je om (ook) te denken in woorden.

Bij je geboorte gaat je rechterhersenhelft meteen fanatiek aan de slag; na de eerste levensjaren wordt je linkerhersenhelft, waar het taaldenken zit, steeds actiever.


Surround bioscoop

Dit gebeurt niet bij alle kinderen in hetzelfde tempo of op dezelfde manier. Per klas blijft bij 2 of 3 kinderen de rechterhersenhelft de nr 1. Horen deze kinderen iemand praten, of lezen ze een tekst, dan zien ze alsnog vooral plaatjes. Ze zijn daar zo goed in, dat ze per seconde meer beelden kunnen zien dan je op tv ziet. Bij die beelden voelen ze vaak van alles, soms horen ze er geluiden bij: je kunt je voorstellen dat het heel druk kan zijn met zo’n ‘surround bioscoop’ in je hoofd. En als je zo druk bent met droomdenken, dan mis je weleens een deel van wat je leest of wat iemand je vertelt.

Aan de buitenkant van een bioscoop kun je niet zien of er op dat moment een film draait, of welke film dat dan is. Daarom hangen er grote borden op het gebouw, met spectaculaire foto’s en illustraties. Dit worden uitingen genoemd. Zo krijgen mensen interesse in wat er binnen gebeurt.